Historický pohled na automatizaci výroby

V dnešní době si výrobní linky nedokáží představit proces výroby bez automatizace. Otázkou je, kde vznikl první historický zárodek? Společně se vrátíme o několik set let zpátky. Podíváte se na vývoj pásové výroby, dopravy a montážní linky

První zmínky o použití pásové dopravy

Přesné datum uvedení technologie do provozu není známo. Dokonce ani jméno vynálezce nenalezneme v historických pramenech. Proto prvotní pásovou dopravu spojenou s výrobním procesem datujeme z pohledu vzniku do období rozvoje technologií nepřetržité výroby a prvních větších řemeslných dílen. 

Původní vzhled a funkčnost? 

V jednoduchosti je síla. Základem byl dopravníkový pás vyrobený z kůže nebo gumy a dřevěná konstrukce. Při pohledu na dnešní ocelové konstrukce je to velký nepoměr. Moderní doba si vyžadovala rychlý pokrok a odolnost materiálů. Výsledkem je masivní automatizace veškerých procesů výroby. 

Industrializace a velký přelom v průmyslu 

Velký přelom nastává v polovině 18. století. Průmysl se stal velkou součástí rozvoje lidského společenství. V Anglii probíhala industrializace a dopravní pásy se staly důležitou součástí výrobních závodů. Podle dostupných záznamů (nelze tvrdit s přesností) byl první dopravní pás uveden do provozu roku 1804 britským námořnictvem. Vedle armády našli velké využití nových technologií třeba i pekaři, kteří chtěli zkrátit čas výroby a být více efektivní

Montážní linka a dopravní pás 

Kdo se stal prvním představitelem pásové výroby a montážní linky? Určitě se vám v podvědomí vybaví jméno Henry Ford, slavný automobilový průmyslník a inovátor. To je ale mylná představa. Tou správnou postavou byl Ransom Eli Olds. Zakladatel značky Oldsmobile. Předložil návrh na montážní linku a v roce 1901 byl jeho návrh patentován. 

V roce 1907 se technologie objevila v Evropě. Pravděpodobně prvním Evropanem, který použil pásovou výrobu se stává Ludwig Roselius. Jeho závod na výrobu kávy zvýšil díky použití několikanásobně denní obrat. 

Pásová výroba zažila velký zlom v roce 1913. Henry Ford zavedl proces automatizované výroby k produkování legendárního automobilu Ford Model-T.  Technologický pokrok vzbudil velký zájem a průmyslová výroba dostala nový vítr do plachet. Zmíněný modelu “T” je krásným příkladem pokroku. Původní doba výroby dvanáct a půl hodiny se stala minulostí. Nový čas byl jedna hodina a třicet tři minut!

Od 18. století po dnešní automatizaci

Původní dřevěné konstrukce potažené kůží, tkaninou nebo gumou jsou dnes úsměvnou vzpomínkou. Od minulosti jsme pokročili k moderní výrobě automobilů, přepravě zboží nebo zpracování kávy. Stejně jako v minulosti i dnešní svět se snaží procesy automatizovat. Montáž linka se stala pokračovatelem pásové výroby. Pásové dopravníky používáme k přepravě materiálů, komponentů a hotových výrobků a snižujeme náklady. Zjednodušení, odstranění namáhavé práce a časová efektivita patří mezi zásadní přednosti této technologie. Od počátku vzniku prvních dopravníků již uplynula dlouhá doba. Výroba dopravníkových technologií je ale stále na vzestupu. Jejímu dalšímu rozvoji napomohla informační revoluce, nové materiály, rozvoj logistiky a výpočetní technika.