Magnetická separace kovů: možnosti aplikace v dopravníkové lince
Magnetická separace kovů usnadňuje automatizaci napříč odvětvími. Ať jde o těžbu rud, zpracování odpadu či třeba potravinářský průmysl, vždy se uplatní polo/automatické řešení a vždy je dobré zvážit, nakolik plná automatizace zvýší výkonnost produkce a sníží personální náklady. Který konstrukční prvek a jaká technologie jsou pro Vás ty pravé?
Magnetické separátory jsou dostupné v několika konstrukčních variantách. Jejich nasazení záleží na náročnosti dané linky – typickými okolnostmi jsou:
- prostupnost a další vlastnosti čištěného materiálu
- průtok materiálu separátorem – zejména vrstva čištěného materiálu a plynulost průtoku
- magnetické vlastnosti kovového separátu
- množství kovu v materiálu
- požadavky na automatizaci
- požadavky na finální čistotu čištěného materiálu
V závislosti na těchto faktorech se volí technologie (feritové či neodymové magnety [NdFeB]), umístění na lince (nad dopravníkem či na jeho konci) a případně kombinace jednotlivých prvků.
Magnetická deska s ručním čištěním
Konstrukční varianty magnetické separace kovů
Magnetická deska s ručním čištěním
- deska zavěšená nad dopravníkem
- nejjednodušší a nejlevnější provedení separátoru
- vysoce náročná na ruční čištění
- používá se v nenáročných provozech, kde se separuje jen malé množství kovových nečistot z lehce prostupných materiálů
Magnetická deska s čistícím plechem
- obdoba magnetické desky s ručním čištěním – ovšem čištění už je usnadněno plechem, jehož posunem se očistí veškerý vyseparovaný materiál
- velice jednoduchá konstrukce
- vyžaduje manuální obsluhu při čištění
- vhodný pro nenáročné provozy
Magnetická deska s automatickým čištěním
- magnetická deska osazená pásem se zavěsí nad dopravník
- magnet separuje kov od zbytku materiálu – neustále běžící pás kovový separát automaticky odstraňuje
- nevyžaduje ruční zásahy při čištění
- vhodná do automatizovaných provozů
Magnetický válec s oddělovací výsypkou
Magnetický válec pásového dopravníku
- hnací válec na konci dopravníku je nahrazen magnetickým válcem, jenž separuje kov
- pod válcem je speciální výsypka, která oddělí magnetické a nemagnetické části
- je možno instalovat na stávající dopravník, který se jen doplní magnetickým válcem a výsypkou
- válec je samočistící, nevyžaduje ruční čištění a je vhodný pro automatizované provozy
Magnetický buben
- magnetický buben je variantou magnetického válce, který není součástí dopravníku.
- magnetické jádro je statické – otáčí se pouze vnější plášť s unašeči
- magnetické a nemagnetické části odděluje speciální výsypka
- typicky se umisťuje za pásový dopravník nebo pod násypku stroje
- dá se flexibilně přemisťovat v rámci linky
- nevyžaduje ruční čištění, je vhodný pro automatizované linky
Linka pro magnetickou separaci kovů
Jaký separátor je nejlepší v konkrétních podmínkách?
Magnetická separace kovů nespočívá jen ve volbě jediného správného prvku. Spíš je to o nastavení celé linky, její rychlosti, kapacity a dalších provozních okolností. Prvky je možno umístit v různých úsecích. Sama separace se dá zefektivnit kombinací prvků nad dopravníkem a na konci dopravního pásu.
Rádi s Vámi zkonzultujeme konkrétní podmínky provozu, nasazení optimální technologie, jednotlivých prvků, sestavení linky i dimenzování celého provozu tak, aby Vám linka plně sloužila s minimální obsluhou.