Magnetická separace kovů: možnosti aplikace v dopravníkové lince

Magnetická separace kovů usnadňuje automatizaci napříč odvětvími. Ať jde o těžbu rud, zpracování odpadu či třeba potravinářský průmysl, vždy se uplatní polo/automatické řešení a vždy je dobré zvážit, nakolik plná automatizace zvýší výkonnost produkce a sníží personální náklady. Který konstrukční prvek a jaká technologie jsou pro Vás ty pravé?

 

Magnetické separátory jsou dostupné v několika konstrukčních variantách. Jejich nasazení záleží na náročnosti dané linky – typickými okolnostmi jsou:

  • prostupnost a další vlastnosti čištěného materiálu
  • průtok materiálu separátorem – zejména vrstva čištěného materiálu a plynulost průtoku
  • magnetické vlastnosti kovového separátu
  • množství kovu v materiálu
  • požadavky na automatizaci
  • požadavky na finální čistotu čištěného materiálu

 

V závislosti na těchto faktorech se volí technologie (feritové či neodymové magnety [NdFeB]), umístění na lince (nad dopravníkem či na jeho konci) a případně kombinace jednotlivých prvků. 

Magnetická deska s ručním čištěním

Konstrukční varianty magnetické separace kovů

Magnetická deska s ručním čištěním

  • deska zavěšená nad dopravníkem
  • nejjednodušší a nejlevnější provedení separátoru
  • vysoce náročná na ruční čištění
  • používá se v nenáročných provozech, kde se separuje jen malé množství kovových nečistot z lehce prostupných materiálů

Magnetická deska s čistícím plechem

  • obdoba magnetické desky s ručním čištěním – ovšem čištění už je usnadněno plechem, jehož posunem se očistí veškerý vyseparovaný materiál
  • velice jednoduchá konstrukce
  • vyžaduje manuální obsluhu při čištění
  • vhodný pro nenáročné provozy

Magnetická deska s automatickým čištěním

  • magnetická deska osazená pásem se zavěsí nad dopravník
  • magnet separuje kov od zbytku materiálu – neustále běžící pás kovový separát automaticky odstraňuje
  • nevyžaduje ruční zásahy při čištění
  • vhodná do automatizovaných provozů

Magnetický válec s oddělovací výsypkou

Magnetický válec pásového dopravníku

  • hnací válec na konci dopravníku je nahrazen magnetickým válcem, jenž  separuje kov
  • pod válcem je speciální výsypka, která oddělí magnetické a nemagnetické části
  • je možno instalovat na stávající dopravník, který se jen doplní magnetickým válcem a výsypkou
  • válec je samočistící, nevyžaduje ruční čištění a je vhodný pro automatizované provozy

Magnetický buben

  • magnetický buben je variantou magnetického válce, který není součástí dopravníku. 
  • magnetické jádro je statické – otáčí se pouze vnější plášť s unašeči
  • magnetické a nemagnetické části odděluje speciální výsypka
  • typicky se umisťuje za pásový dopravník nebo pod násypku stroje
  • dá se flexibilně přemisťovat v rámci linky
  • nevyžaduje ruční čištění, je vhodný pro automatizované linky

Linka pro magnetickou separaci kovů

Jaký separátor je nejlepší v konkrétních podmínkách?

Magnetická separace kovů nespočívá jen ve volbě jediného správného prvku. Spíš je to o nastavení celé linky, její rychlosti, kapacity a dalších provozních okolností. Prvky je možno umístit v různých úsecích. Sama separace se dá zefektivnit kombinací prvků nad dopravníkem a na konci dopravního pásu. 

Rádi s Vámi zkonzultujeme konkrétní podmínky provozu, nasazení optimální technologie, jednotlivých prvků, sestavení linky i dimenzování celého provozu tak, aby Vám linka plně sloužila s minimální obsluhou.

obratte-se-na-jvm-metal