Existují bezúdržbové dopravníky?

Pořídili jste si dopravník, a co teď? Uvedení do samotného provozu zpravidla zajistí výrobce nebo distribuční firma. Technické náležitosti jsou vyřešeny, dopravník pracuje a výroba dostává nový rozměr. S úžasem pozorujete propracovanost systému. Ale co údržba? Jak zajistit, aby měl váš nový dopravník dlouhou životnost? Bez údržby to nepůjde. Proto si připomeneme několik základních pravidel pro běžnou údržbu. 

Pravidelné prohlídky a čištění dopravníku jsou základem úspěchu

Inspekční prohlídky musí být rutinou pro každé oddělení údržby. Snažíte se předcházet drobným opotřebením. Jaké jsou hlavní příčiny vzniku závad. U dopravníků na venkovní použití je to jednoznačně počasí. Ve výrobních halách a distribučních centrech například vysoká vlhkost, která může vést k nenápadnému škůdci, jako je parazitující houba.

Soustřeďte se na pravidelné kontroly. Oddělení údržby by se mělo zaměřit na běžnou kontrolu pásů a válečků. Kontrolujete rotaci pásu a válečku, předcházíte tím tření a zbytečnému opotřebení těchto komponentů. Ocelová konstrukce může být u dopravníkových systémů poškozená nepřiměřenou zátěží. V oblasti intralogistiky může dojít ke střetu s vysokozdvižným vozíkem (VZV). Každý vnímá možná nebezpečí na pracovišti. 

Záznamy o revizi dopravníků 

Zaznamenaná kontrola je základem. Zjištění závad a jejich okamžité odstranění prodlužuje životnost každého dopravníku. Žádný mistr výroby si nepřeje ohrožení pracovních procesů. Proto je nutné klást velký důraz na pracovníky údržby. Vytvořením návyků na jednotnou údržbu zajistíte chod výrobních procesů a distribučních kanálů. Jak postupovat při údržbě najdete v každém manuálu od výrobce. V rámci proškolení se také dozvíte mnoho informací. Ale nastavení vnitřních kontrolních procesů je na vás. Rozdělení a hloubku kontroly určíme na denní, týdenní a měsíční bázi. 

Dopravníky v běžném provozu

Při běžném provozu kontrolujete motor a nastavení IT systému (programování, robotizace a automatizace nastavení). Nezapomeňte na zajištění konstrukce (nejen u mobilních dopravníků). Zahřívání a opotřebení dopravního pásu nebo válečků je další nezbytný bod v našem procesu. Musíte plně vnímat pracovní prostředí. 

Stane se pásový dopravník součástí stavebních prací (přesun písku, suti apod.). Pak se soustředíte na vlivy počasí, prach a mechanická opotřebení. Při nakládce a složení uhlí nebo dřeva podstupuje dopravník prudké nárazy (nezbytná kontrola pásu). Distribuční centra řeší přepravu palet, kde kontrolujete zejména vlivy zatížení a stav válečků. Provedete menší analýzu pracovního prostředí, tím předejdete přímému ohrožení. 

Jak již bylo zmíněno, pásové a válečkové dopravníky jsou výborným pomocníkem. Nezbytným nástrojem pro logistická centra. Zajistí Vám snížení nákladů na intralogistiku. Automatizaci vidíme v přímém přenosu. Pravidelná údržba dopravníků je klíčem k zajištění bezproblémových výkonů.